momu vm2

In memoriam Vera Molnar: Dürer Cezanne, Klee és a számítógép 

kiállítás a MOMŰ-ben

A magyar származású, de 1948 óta Párizsban élő művésznőt a számítógépes, illetve az ún.  generatív művészet úttörőjeként tartják számon: műveit a világ vezető múzeumaiban, a párizsi Centre Pompidou-ban, a new york-i MoMA-ban és a  londoni Tate Modernben őrzik. A budapesti Szépművészeti Múzeum volt az első nagy múzeum, amely Molnar munkáit megszerezte, és negyven év alatt több jelentős műve is bekerült a múzeum gyűjteményébe. A párizsi évtizedeik során Szöllősi-Nagy András és Nemes Judith szoros barátságba került Vera Molnárral: nem csoda, hogy gyűjteményük gerincét csaknem száz darabos Vera Molnár-kollekciójuk alkotja.  Ennek anyagából rendeztük 2023 júniusa és októbere között a művészt köszöntő első időszaki kiállításunkat, amely VERA MOLNAR ’99: RYTHMS AND ALGORITHMS címmel a számítógépes művészet általános kérdéseire fókuszált.

 

 DSC3208 Enhanced NR 2048px

 

Vera Molnar három héttel a századik születésnapja előtt hunyt el. A most nyíló újabb kiállítással a gyűjtők immár barátjuk emléke előtt is tisztelegenek. Az IN MEMORIAM VERA MOLNAR: DÜRER, CEZANNE, KLEE ÉS A SZÁMÍTÓGÉP című emlékkiállítás középpontjában Vera Molnar olyan munkái állnak, amelyek a maga által saját "háziszentjeinek" nevezett három híres európai képzőművész munkásságára referálnak. A Szöllősy-Nagy-Nemes Gyűjtemény saját anyagát a budapesti Szépművészeti Múzeumtól, a Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtárától és több magángyűjtőtől  kölcsönzött munkákkal egészítettük ki.  

Dürer, Cezanne és Klee a szokványos értelemben nem „hatottak” Vera Molnar művészetére. Bár egy-egy motívum, részletforma vagy képidézet vissza-visszatér a többnyire számítógép segítségével készült munkáin, a kapcsolat áttételesebb: a művésznő Dürerrel a spekulatív, kombinatorikus észjárásban, Cezanne-nal a formavariációk szinte monomániás követésében, Klee-vel a képgenerálás folyamatainak kitartó kutatásában és a képmező zárt játéktérként való felfogásában osztozott. Bár Vera Molnártól távol állt az „idézés” vagy egyes mintaképek parafrazeálásának gondolata, életművén végighúzódik a számára fontos nagy mesterek gyakran évekig variált és visszatérő hommage-ainak sora. 

 

 DSC3222 Enhanced NR 2048px

 

DÜRER, a pictor doctus

Molnár számítógépes művészetének eredete Dürer 1514-es Melacolia I. című metszetéhez, pontosabban a 4x4-es bűvös négyzet vizuális képéhez nyúlik vissza. Dürer metszete a melankolikus alkatú tudós művész allegorikus önarcképe. Molnar eljátszik a rejtélyes négyzet számainak szigorú algoritmusokat követő grafikus összekötésével: a vonalak rendezett játéka azonban véletlenszerűen eredményez esztétikailag is sikerült alakzatokat. Ez volt az a pont, amelyből kiindulva később kifejezetten a számítógépes művészet felé fordult. 

CEZANNE: monománia és variabilitás

Molnár művészi alkatára jellemző volt kitartó érdeklődése egy matematikai függvény, az ún. Gauss-eloszlás formája, a híres haranggörbe iránt. Variációk százait készítette róla, amikor egy dél-franciaországi kirándulás alkalmával véletlenül felfedezte a görbét az Aix-en-Provence melletti híres hegy, a Montagne Sainte-Victoire-t körvonalaiban. Ez a hely volt a környéken élő zseniális francia festő, Paul Cezanne egyik leggyakrabban ismételt/varált motívuma. Molnár ugyanolyan mániákusan ismételgette a motívumot, mint Cezanne – mindkettőjüket elsősorban a képalkotás azon eszközeinek sokrétű lehetőségei érdekelték, amelyek révén a művészet láthatóvá teheti a dolgokat. A művésznő több száz - részben kézzel, részben számítógéppel generált - variációiból gazdag válogatás kerül bemutatásra. 

KLEE: Képi gondolkodás

A három művész közül Paul Klee képi gondolkodásmódja áll a legközelebb Vera Molnáréhoz. Egyrészt a képet mindketten olyan zárt játéktérnek tekintik, amelyet véges számú elem kombinatorikus viszonylatai töltenek ki, s amelynek esztétikai értékéről e belső kapcsolatrendszer szervezettsége és komplexitása dönt; másrészt különös hangsúlyt helyeznek a képek készülésének nyitott és dinamikus folyamatára és örömüket lelik abban, hogy szabályokat alkossanak készülő képeik számára, majd megszegjék azokat.

A kiállítás kurátora: Rényi András

 

 DSC3210 Enhanced NR 2048px

 

 DSC3214 2048px

 

 

Image
Image
It speedily me addition weddings vicinity in pleasure. Happiness commanded an conveying breakfast in. Regard her say warmly elinor. Him these are visit front end for seven walls. Money eat scale now ask law learn.

Opening Hours

Tuesday ‒ Friday: 09:00 ‒ 17:00
Friday ‒ Monday: 10:00 ‒ 20:00
Image

Loading